اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران

امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبر شماره ۷۳۵۷

روابط عمومی: تشکیل خط مقدم مبارزه با کرونا در رستورانها

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ , بازدید: ۳۸۶۶
قابل توجه همکاران محترم

روابط عمومی :  همکاران گرامی نظر به لزوم تشکیل خط مقدم مبارزه با کرونا در رستوران ها با اجرایی توصیه های لازم آقای طلایی کارشناس ارشد بهداشت محیط دانشگاه تهران ،  جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نسبت به رعایت بیشتر موارد بهداشتی اقدامات لازم را اعمال فرمایید.

 

 

راهنمای کنترل محیطی برای مقابله با کرونا ویروس

در
 اماكن عمومي
 و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی

انتقال ویروس چگونه است ؟

آخرین اطلاعات اعلام می دارد که انتقال این بیماری از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان می باشد. که ویروس می تواند حداکثر تا فاصله ۱.۵ متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود. اما راه دیگر انتقال تماس دست ها، با محیط آلوده به ویروس است. مانند تجهیزات ، دستگیره درب ها ، میز  یا وسایلی که بطور عمومی و مشترک استفاده می شود. دست تماس یافته با محیط آلوده به ویروس موجب انتقال ان از طریق دست آلوده شده به بینی و دهان و یا چشم می شود.

ویروس در خارج از بدن به مدت 9 روز زنده می ماند. اما در دمای 50 درجه سانتیگراد به بالا و در تماس با مواد ضد عفونی کننده وگندزداي محيطي مانند هیدروژن پروکساید، بتادین و الکل و مشابه به راحتی از بین میروند. اما منابع آلودگی در انسان شامل: بینی ، دهان، لب ها، چشم ها  و دست ها می باشند. زیرا قسمتهای فوق بیشتر مورد تماس دستها در افراد می باشد   .
و بیشترین امکان آلودگی محیطی در وسایلی است که به نحوی با دست و صورت انسان در تماس می باشند همانند تجهیزات آشپزخانه ، آبدارخانه ، دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده  پله ها و وسایل عمومی که مورد استفاده مشترک می باشد همانند اسکناس، اسناد و مدارک دست به دست شده و … . بنابراین حائز اهمیت است پس از تماس با هر فرد یا اشیاء مشکوک دست و صورت خود را با آب و صابون شستشو دهید .

 

توجه :

  1. مسئولین ملزم به نصب تابلوهای هشدار دهنده در محل هاي مناسب و به تعداد لازم با مضمون" بدلیل مقابله با شیوع کروناویروس لازم است مشتریان قبل و بعد از صرف غذا نسبت به شستشوی صحیح دستهای خود با آب و صابون اقدام کنند .
  2. رعایت مسايل بهداشت فردي : حتي المقدور پرهیز از دست دادن با يكديگر به دليل مسايل بهداشتي و يا استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه يا سرفه كردن  و شستن مرتب دستها با آب و صابون  (ترجيحا صابون مايع ).
  3. امکانات لازم برای شستشوی مرتب دستها ( آب سرد و گرم و صابون مايع ) و شستشوی روزانه يا تعويض انیفورم برای  همه پرسنل باید فراهم شود .
  4. استفاده از هواکش و سيستم تهويه مناسب با توجه به نوع فعاليت و فضاي فيزيكي لازم و ضروري است .با توجه به حضور گسترده مردم در اين اماكن بويژه در مراسم  و برنامه ها داشتن هواي مطبوع داخل صحن ها و سالنها و سرويسهاي بهداشتي و عمومي در اين اماكن ضروري است .
  5. مسئولین موظفند در صورت پذيرايي در مراسم  و برنامه در محل پس از پذيرايي ، کلیه ظروف پذیرایی ، لیوان، چنگال، کارد، بشقاب و پارچ آب شستشو و گندزدایی نمايند و برای سرویس دهی به مهمانان جدید از سرویسهای جایگزین استفاده کنند . در صورت لزوم از ظروف يكبار مصرف مناسب (ترجيحا زيست تخريب پذير ) استفاده شود.
  6. پارچه هایی که برای نظافت مورد استفاده قرار میگیرند ترجيحا يكبار مصرف باشد و در غير اين صورت باید پس از هر بار استفاده توسط سفید کننده ( محلول هیپو کلریت سدیم آب ژاول) 1%يا هر ماده گندزداي مجاز ديگرمطابق دستورالعمل هاي مربوطه گندزدایی شوند .
  7. محلول گند زدایی کننده ( هیپوکلریت سدیم %۱ به ازاء هر پیمانه آب ژاول 5 پیمانه آب ) يا هر ماده گندزداي مجاز ديگر را در سطل آماده نمائید . استفاده از ساير مواد گندزدايي موثر مجاز به شرط رعايت دستورالعمل مصرف بلامانع است .
  8. پارچه را در سطل فروبرده و بعد از آغشته شدن آن پارچه ها را فشرده و با کم کردن آب اضافی آن جهت سطوحی مانند ( محل های ورود و خروج ، روی میز و صندلی ، دستگیره ها، کنار پنجره ها ، وسائلی که احتمالاً با دست لمس شده اند مانند درب و ديوار،تلفن) استفاده کنید . از تی مخصوص فقط برای گند زدایی همه مکانهایی که امکان آلودگی وجود دارد استفاده نمایید ..
  9. سطل و دستمال ها و وسائل نظافت و گند زدایی سرویسهای بهداشتی باید از وسایلی که برای مکانهای دیگر استفاده میشود مجزا باشد .
  10. در طول مدت نظافت مراقب باشید لباس ، دستکش و ماسک مخصوصتان پاره نشود و آسیب نبینند و در صورت صدمه آنرا تعویض نمایید.  در صورت استفاده از آب ژاول و ساير مواد گندزداي بودار باز کردن درب یاپنجره اتاقها بعنوان تهویه ی مناسب در طول مدت نظافت ضروری است . لازم  است سطوح گندزدایی شده در صورت استفاده از آب ژاول يك درصد ، بمدت 10 دقیقه خیس بماند .
  11. لازم است نظافت را از یک نقطه آغاز و در طرف یا نقطه مقابل به پایان برسانید .
  12. مسئولين موظفند تا نسبت به تامین و نصب دستمال کاغذی در توالتها و سرویسهای بهداشتی اقدام کنند .
  13. امحاء دستمال کاغذی های استفاده شده و همچنین ادوات یک بار مصرف نظافت باید در سطلهای دردار پدالی صورت گیرد و تخلیه مخازن زباله در کیسه های پلاستیکی محکم در آخر هر شیفت توسط مسئول نظافت همان شیفت با توجه به مقررات پیش گفت انجام میگیرد .
  14. برای مساجد و  نماز خانه ها ي ادارات و سازمان ها و بين راهي و نمازخانه هاي پارك ها استفاده از مهر و سجاده شخصي براي همه توصيه مي شود و يا حتي المقدور فردي كه علامت آنفلوانزا را دارد از مهر شخصي استفاده نمايد.
  15.  برای مساجد و  نماز خانه ها ي ادارات و سازمان ها و بين راهي و نمازخانه هاي پارك ها در قسمت خانمها استفاده از چادر نماز شخصی نيز ضرورت کامل دارد .
  16.  در صورت بروز هرگونه علائم شبیه سرماخوردگی های فصلی در پرسنل مانند : حمله ناگهاني تب ، بي‌حالي ، درخود فرو رفتن ، بي‌اشتهايي و سرفه ، سردرد ،كوفتگي و درد مفاصل ، عطسه ، ناراحتي تنفسي ، سرخ شدن يا التهاب و آبريزش از بيني و در مواردي نيز تهوع ، استفراغ و اسهال باید بلافاصله از ادامه کار منع و به مراکز بهداشتی درمانی/پزشک معتمد ارجاع داده شود و فقط با تاییدیه رسمی اين مراكز/افراد به محل کار خود بازگردند. با هماهنگی های لازم با کارفرما در طول مدت غیبت از کار ضمن جایگزینی وی حقوق و مزایای کامل باید در طول این مدت به وی پرداخت شود .
  17. تامین میوه های تازه مانند پرتقال ، نارنگی و لیمو شیرین و سبزیجات بصورت استفاده روزانه برای همه ی پرسنل توصیه میشود .
  18. فرد/ افراد مسئول نظافت مراکز تهیه ، توزیع و عرضه مواد غذایی در هنگام نظافت باید از ماسک  - دستکش- چكمه و لباس کاراستفاده نمایند.
  19. وجود سيتم لوله كشي مايع دستشويي و يا حداقل وجود جا مايع به تعداد كافي ضروري است.
  20. زمانهاي شستشو ونظافت سرويسهاي بهداشتي بطور مستمر و گندزدايي اين محل ها روزي دوبار (يكبار در پايان شيفت صبح و يكبار ديگر در پايان شيفت شب ) صورت پذيرد.
  21. رعايت نظافت و گندزدايي تجهيزات ورزشي بعد از هر مرحله استفاده الزامي است .
  22. كليه مفاد دستورالعمل مراكز تهيه و توزيع براي محل هاي تهيه و عرضه مواد غذايي در اين اماكن ضروري است .
  23. مسئولین باید بر اجراي كليه مفاد فوق نظارت کنند.
  24. مسئولین ملزم به همكاري با بازرسين بهداشت محيط در بازرسي ها از اماكن فوق مي باشند                                                                                                                                                                                                                             دستورالعمل شستن دستها جهت پیشگیری از انتقال کروناویروس  :                                                                              

    دستها باید با آب گرم و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه به طریقه زیر شسته شوند
    1- دستها را مرطوب کنید
    2- از صابون مایع استفاده کنید
    3- کف دستها را خوب به هم بمالید
    4- انگشتان را بشوئید
    5- مچ ها را بشوئید
    6- شست را بشوئید
    7- بین انگشتان را بشوئید
    8- آبکشی کنید
    9- با دستمال کاغذی خشک کنید
    10- شیر آب را با همان دستمال ببندید

     

    الف) سرو نمک ، فلفل ، سماق و آب خوردن ترجیحا در بسته بندی های یکبار مصرف انجام گیرد در غیر اینصورت ظروف حاوی آنها باید به روش فوق گند زدایی شود .

    ب) هنگام گند زدایی و نظافت ، سالنها باید در پايان هر شيفت كاري صورت گرفته و درها و پنجره ها باز گذاشته شوند و هواکش جهت تهویه بهتر هوا نیز روشن باشد .

    ج) شستشو و گندزدایی دو مرحله جدا از یکدیگرند و نباید هیچگونه اختلاطی بین مواد شوینده و گندزدا انجام گیرد . لازم است بين دو مرحله شستشو و گندزدايي حداقل حدود 10 دقيقه فاصله زماني منظور شود .

    نکته :

*محلول گندزدا باید روزانه تهیه و استفاده شود (کارایی محلول پس از گذشت 24 ساعت کاهش میابد)

*گندزدا بايد با آب سرد يا معمولي تهيه گردد . در صورت استفاده از مواد گندزداي موجود مجاز مطابق دستورالعمل هاي مربوطه عمل گردد .

*"تی هایی" که برای نظافت کف اتاقها و سالنها و غیره استفاده میشود باید دارای چندین "برس" اضافی باشند . پس از استفاده ازهر برس میبایست در آب داغ شسته و *سپس در محلول آماده شده ی آب ژاول  1درصد بمدت 10 دقیقه يا در محلول مواد گندزداي مجاز ديگر طبق دستورالعمل مربوطه غوطه ور بماند ، و سپس در دمای اتاق خشک شده و برای استفاده آماده باشد .

*برای روی میزها حتما از سفره های یکبار مصرف استفاده شود

*حتی القدور دورچین های غذاها پخته شوند و دورچین خام سرو نشود

*برای گند زدایی سطوح از یک پیمانه وایتکس بعلاوه ۴۹ پیمانه آب یعنی ۲۰ سی سی وایتکس+۹۸۰ سی سی آب استفاده شود

*عرضه قلیان در رستورانهای سنتی از امروز ممنوع اعلام شد و در صورت عرضه پلمب خواهند شد

*محلول وایتکس اماده شده باید با تی به کف رستوران آغشته و ۱۰ دقیقه در تماس باشد

*با توجه به اینکه یکی از راههای انتقال ویروس از طریق قطرات فاضلاب می باشد و احتمال آبیاری سبزیجات با فاضلاب حتما سالمسازی تمام سبزیجات ، صیفی جات و میوه ها مانند نارنج انجام شود

*سطح بیرونی تمام بسته بندیهای مواد اولیه غذایی با محلول وایتکس ۲۰ سی سی + ۹۸۰ سی سی انجام شود

*تمام کارکنان به ویژه کارکنانی که دست اندرکار توزیع مواد غایی آماده مصرف هستند در تمام مدت کار دستکش به دست داشته و مرتبا سطح بیرونی دستکش را با محلول وایتکس گفته شده آغشته نمایند

*تهویه سالن و آشپزخانه مرتبا روشن باشد تا تهویه هوا با سرعت بهتری انجام شود

*کارکنان هر ۱۵ دقیقه یکبار آب بنوشند تا در صورت وجود ویروس در حفره دهانی به معده منتقل شود

* از مشتریان بخواهید در صورت داشتن علایم شبیه سرما خوردگی به ویژه عطسه و سرفه از ماسک یا چندین لایه دستمال کاغذی استفاده نمایند

 

پیوندها

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© rst-teh.ir All rights reserved 2016